ett rätt rådjur?

haha, måste bara berätta om en rätt underhållande grej som diskuterades väldigt flitigt idag i skolan.
Åtminstone vid mitt bord under förmiddagen. Själv var jag dock inte så aktiv i diskussionen eftersom jag jobbade matte som in i bomben. Men iallafall, då börjar jag berätta nu då.

Mina kära bordskamrater var en aning uttråkade idag tror jag eftersom dom ville jobba väldigt lite i själva mattehäftet. Dom var ute på stan och gjorde undersökningar som dom sedan omvandlade till procent osv. och när dom kommer in efter en stund, då jag själv jobbat ca 10 mattetal, ställer Sarah en förundrande fråga till vår lärare Anders.

Sarah: Alltså, man kan ju säga en rädd älg men man kan ju inte säga en rädd rådjur
             och man kan ju inte säga ett rätt(rädd) rådjur för man kan ju inte böja rädd
             och hur säger man då lixom?

Efter några minuters diskussion avslutar Anders vårat samtal genom att säga något i
stil med "Ni får kolla upp det med eran svenskalärare"  och då återgår vi till våra mattetal
och så småningom slutar lektionen.

Sarah: Anders, du får ju också försöka kolla upp det då så får vi prata om det sen när 
             någon har fått svar då ju
Anders: haha, jaja visst det får jag ju också göra då ju

Lyckligtvis nog hade vi svenska sista lektionen och då passade Sarah på att fråga våran lärare Jenny om detta.
Jenny, som inte hade tänkt på det här problemet innan, berättade då för oss att man faktiskt inte kan säga en sådan mening om ett rådjur eftersom man inte kan böja ordet "rädd". Äntligen fick detta problemet ett slut och jag slapp höra det mer.

Så som avslut får jag då berätta att man istället får säga "ett rådjur som är rädd" . aa jag tror det var så iallafall ^^,

Mollan gillar ;D


Kommentarer
Postat av: Saris

Hahahh. Jag tycker att vi ska införa en böjning där. Du blir inte av med denna disskutionen än mollan!

2008-09-25 @ 18:31:10
URL: http://sarahaxelssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0